Nyårsmål x 2

Posted: January 4, 2014 in Livet på landet, Självförsörjning, Spelhobbyn, Survivalism

Emma skriver:

Vår tredje nyårsafton i Skogstorp! Väldigt mycket mindre snö än förra gången, och stämningen var väldigt pösig för att säga något. Eller, det beror väl på hur man ser det förstås, jag satt och trixade med bloggverktyg på internätet (pösig) medan Mats gav sig på att såga upp stocklagret som legat sedan vi flyttade in (inte pösig).

Mats med motorsågen, ett bra sätt att tillbringa nyårsafton!

Mats med motorsågen, ett bra sätt att tillbringa nyårsafton!

Vid inflytt fick vi ta över galet mycket utrustning för en billig penning från förra ägaren, vilket vi är evigt tacksamma för. Däribland tre motorsågar och fem års upphuggen ved, plus två år i stock. Kommentaren när han erbjöd oss det var att han hade flyttat in utan en enda pinal, och ville ge oss möjligheter han inte hade då. Fantastiskt fint (även om det påminner mig hemskt mycket om Lestat i Anne Rice’s vampyrserie, när han gång på gång erbjuder döden eller ett liv som vampyr till sina offer; “I want you to have the choice I never had…”)!

Nu ska det bara kapas upp också, och det kommer ta sin lilla tid märkte jag när jag skulle påbörja arbetet som i icke-pösig. Vedkapen är väldigt låg i sin utformning och jag hittade inget bra att ställa upp den på. Det blev därför “vedkapning-på-huk”, en mycket känd icke-ergonomisk övning som inte rekommenderas till personer över 10 år. Att hugga för hand gör vi för det mesta, men det var en del riktiga klossar i den där högen som krävde lite maskinellt inflytande för att det skulle ta rimligt lång (kort) tid. Jag inser att jag hela mitt liv brustit i förståelsen för den lyx det innebär att ha en vedkap.

Löwenherz. Det här exemplaret fick Mats tag i via en begagnade-spel-butik i USA.

Löwenherz. Det här exemplaret fick Mats tag i via en begagnade-spel-butik i USA.

Nyårskvällen spenderades sedan på tu man hand, som kommit att bli vår tradition här i Skogstorp. Vi klädde upp oss lite fint, och gjorde som brukligt egen plankstek (bästa nyårsmålet!) följt av avancerade brädspel fram till midnatt. Löwenherz brukar det bli, jämt som bara attan mellan oss två, vilket följdes av ett parti Elder Sign som är periodens heta här i stugan. Tyvärr har Löwenherz slutat tillverkas i originalutformning, men får ni möjlighet så spela det! Grymt bra och välbalanserat strategispel!

När det började smälla sedan gick vi ut på närmaste åker och beskådade spektaklet i samhällena runtom som lyste upp himlen. Kissen var lite småorolig, ville gärna hålla sig nära, och fåren var vakna vid midnatt vilket är okarakteristiskt. Mest påverkades hönsen dock, ungtupparna tog i och gol i högan sky tills det slutade smälla. Det lät inte som varningsrop, utan mer som hävdelsebehov. Vilket ungtupparna i och för sig har så det räcker och blir över av. Kanske trodde de helt enkelt att det var morgon med alla ljussken på himlen.

Vi hade kommit överens om att inte ha nyårslöften, vilket vi i och för sig aldrig brukar ha, men inspirerad av Arnold Schwarzeneggers självbiografi ville jag snarare ha några nyårsmål att uppfyllas i så stor utsträckning det är möjligt. Det känns inte lika mycket som ett luddigt löfte till någon outtalad andra part, utan mer konkret och görbart. Mats hakade på, så vi följde den SMARTa linjen och satte upp specifika, mätbara, etc, mål som kändes relevanta. Ett var träningsfokuserat, och sedan för min del gällde det bland annat livsmål kring att göra det jag vill bidra till världen med, samt att lära mig något nytt. För 2014 blir det pistolskytte jag ser fram emot att lära mig!

Vi är båda mitt i processen att ta jägarexamen (teorin är avklarad, vi ska bara skjuta upp) vilket vi siktar på att fixa i vår. Det jag märkte var dock att de stora kulvapnena var väldigt tunga och jag tänker att pistolskytte ger mig en möjlighet att träna hand-öga-koordinationen på ett mer hanterbart sätt först. Plus att det känns roligt också, förstås. Och min fysiska koordinationsförmåga skulle må bra av lite hårdträning för den delen (jag anser det dock vara en talang att kunna “snubbla” och ramla omkull när man står still).

Hemmagjord plankstek! I år var dock enbart moset från egen skörd, det får bli bättring till nästa gång.

Hemmagjord plankstek! I år var dock enbart moset från egen skörd, det får bli bättring till nästa gång.

Leave a Reply

