Äppeldags!

Posted: October 5, 2014 in Livet på landet, Självförsörjning

Hösten har kommit till Skogstorp, och vi börjar städa i ordning trädgården inför vintern. Dimman, kylan och färgerna gör sitt för att bidra till lugnet utomhus. Det är mysigt!

Äpplen är en av de saker som hör hösten främst till, tänker jag. Förra hösten blev det så förfärligt dåligt med frukt så vi hade inte mycket att göra något med. I år var det bättre, så vi har givit oss på att försöka ta hand om de äpplen som inte fåglarna, myrorna, den mystiska prick-åkomman eller vinden tog först.

Den Gröna Syltboken (1943)

Den Gröna Syltboken (1943)

Äppelmos är något jag fått för mig att alla gör och gjort, oavsett om de bor i lägenhet eller på landet. Jag har dock inte gjort det förut, så det var roligt att känna energi och lust att ta tag i det nu. Jag har fått ärva “Den Gröna Syltboken” av farmor -en husmorsbok med mängder av recept som dessutom fått farmors förbättringskommentarer genom åren. Den här utgåvan trycktes 1943, gavs ut av Törsleffcos Husmoder Service (sic) och kostade 1 kr när det begav sig. Fantastiskt… Historien är ständigt närvarande och jag älskar det, jag vill gärna lära mig just från de som vet hur det gjorts förr.

Så, idag har jag gjort mitt första äppelmos! Det var jätteroligt, även om det tog lite tid. Vi hade inget bättre att passera äpplena med än mandelkvarnen, så det gick inte att köra i så mycket per gång… Lärdomar från tillverkningen är att vi ska skaffa en potatispress eller liknande som är lite större, och det vore ju roligt med ytterligare en större gryta. Något som inte stod i husmorsboken var hur ont det gör att bränna sig på kokande äppelmos som glatt studsar upp när man inte rör tillräckligt bra i grytan. Särskilt i det där vecket mellan tummen och handen, där det liksom kan landa och ligga och pressas ihop av huden tills man kommer på att det gör rätt ont trots allt. Tokigt.

Mats gör must.

Mats gör must.

Mats passade på att göra det stora mellansteget i musttillverkningen. Efter att ha låtit äpplen ligga och dra i vatten och lite annat nere i jordkällaren den senaste veckan, var det dags att tappa upp på flaskor. Som lajvare har vi ett antal glasflaskor, men inte tillräckligt visade det sig. Några plastdunkar från extraförrådet med vatten fick byta innehåll och bli mustdunkar nu. Efter tillsats av socker och så, ska de nu stå ytterligare en liten tid innan första musten är färdig att provdrickas. Spännande, och ackompanjerat av en enorm känsla av självständighet.

Äppelmoset blev i alla fall färdigt till slut, och jag är supernöjd! Den där känslan av att ha åstadkommit något på egen hand är härlig att ha med sig. Egna äpplen, egen tillverkning… Nu gjorde jag bara en halv pappkasse äpplen till mos (det fick vara första testlasset) men trots det blev det ungefär 1,6 L mos som vi tror bör räcka fram till någon gång nästa vår/sommar. Kanske äter vi i och för sig mer nu när det är vårt eget. Lyxen!

/Emma

Första egna äppelmoset på Skogstorp!

Första egna äppelmoset på Skogstorp!

Leave a Reply

