Vad gör man på landet egentligen?

Posted: December 25, 2014 in Livet på landet

Emma skriver:

Nyligen åkte jag tåg från Stockholm, och hamnade då i en kupé med en tvättäkta Stockholmsfamilj. Att döma av deras konversation bodde de mitt i smeten och verkade tycka att det var lite av ett äventyr att ge sig ut utanför tullarna på det här sättet. Blandade känslor av kränkthet och tillbakakämpade gapskratt slogs inuti mig när jag lyssnade till de två ~35ish-åriga systrarna som diskuterade LandetTM. Följande är, fritt transkriberat, deras citat:

S1: Åh, kolla! Det var ett slott! Det finns slott här! Alltså, inte bara fina hus, utan slott! Såna där som kungar bor i!
(Tåget passerade något herrgårdsliknande, vilket förstås bröt av mot enbart åkrar och träd. Med “här” avses landsbygden.)

S2: Alltså, ibland har jag tänkt såhär: ‘Tänk om man skulle flytta ut på landet’. Fast sen tänker jag nej, att jag nog inte vill det. Vad gör man på landet egentligen?

Tystnad

S1: Jaa… man kanske…
De tittar ut genom fönstret och försöker lista ut vad som försiggår därute.

S2: Mjölkar kor!

S2’s barn, ca 4 år: “Vad är mjölka?”

S2: “Har man kor så måste man mjölka dem. Det gör man om man är bonde.”
Ignorerar därefter barnets vidare frågor om bönder.

S1: Nej, nu vet jag! Om jag bodde på landet, då skulle jag bygga små murar av sten! De finns ju överallt! De är ju så fina! Det skulle jag göra.

S2’s barn: Vaddå för murar?!

De försöker hitta en mur att peka på, men plötsligt finns inga små murar av sten någonstans på landsbygden

S1: Men tänk ändå, vad mysigt… Gå upp när solen går upp, och gå och lägga sig när det blir mörkt. Så skönt liksom.

S2: Mmm, det låter ju faktiskt ganska mysigt… Men njae, nej, jag tror ändå inte jag skulle kunna bo på landet alltså.

Diskussionen övergår till att handla om hur man bäst gör för att topsa öronen när topsande ju egentligen är “förbjudet”

Kära innerstorstadsbor. Det låter onekligen fantastiskt skönt att gå upp klockan 08.00 och gå och lägga sig runt 15.30, som är solens upp- respektive nedgång nu på vintern, men tro det eller ej så nådde elektriciteten (och glödlampan) även utanför tullarna för mer än 100 år sedan. Tänka sig!

Ni är dock varmt välkomna att komma ut och bygga små murar av sten hos oss. Vi har ju egentligen redan staket, men små murar av sten är såklart jättefina! Då kan vi fokusera på att rensa ogräs, mocka hos djuren, måla om huset, klippa gräset, utöka hagarna, hugga ved, plantera växter, skörda grödor, tvätta bilarna, diska, städa, laga mat, handla, förvärvsarbeta, hänga tvätt, spela tv-spel, träna, umgås med vänner, topsa öronen och annat sånt där som vi gör här på landet. Topp!

Nej, jag skojade bara. Det vet väl alla att vi på landet bara glassar i konstiga kläder.

Nej, jag skojade bara. Det vet väl alla att man bara glassar i konstiga kläder på landet.

Leave a Reply

